Pages

13.5.11

~Bayi itu..~

Tup tap tup tap, posting di Paediatric department sudah hampir tiba penghujungnya. Sungguh, banyak pengalaman yang kami semua kutip. Banyak juga yang kami pelajari, dan pelbagai ragam kanak2 yang kami jumpa. Ada yang datang minta khidmat rawatan, ALHAMDULILLAH, semakin sembuh, semakin sihat dan semakin ceria.


Namun, tidak juga terlepas, penyakit yang mereka hidapi, akan memberi kesan sepanjang hidup mereka. Ada juga, menurut Prof, jangka hayatnya, tidak lama. Terkedu dan tersenyap kejap, apakah perasaan ibu bapa mereka? Nak pula, itulah permata pertama buat mereka.


Bayi lelaki berusia 4 bulan tersebut, masuk ke hospital kerana jangkitan kuman pada peparunya (Bronchopneumonia). Masa kami masuk ke wadnya (bayi ni ditempatkan di Intermediate Care Unit, kerana tidak cukup tempat dan keadaannya tidak begitu kritikal untuk ditempatkan di Paediatric Intensive Care Unit).


Matanya celik memandang ibunya. Mungkin kerana keadaan nafasnya tidak begitu baik ketika itu, bayi ini bernafas dengan memakai mask.



Secara kasarnya, bayi ni kelihatan normal, seperti bayi2 yang lain. Tapi apabila diperhatikan betul2, kedudukan tangannya lain (seperti berpusing sedikit). Sepatutnya lehernya dah boleh disokong sendiri, tapi untuk bayi ni, lehernya perlu disokong dengan bantuan ibunya. Ototnya juga kelihatan sedikit ‘mengecut’, dan tidak banyak bergerak. Dan yang lebih mengejutkan, ketika bayi ni menangis (tangisannya tidak sekuat bayi yang normal), kami semua dapat lihat fasciculations (kontraksi kecil dan berterusan) pada lidah bayi ini. Menurut doktor resident kami, fasciculation ni, jarang sekali dapat dilihat (bermakna, penyakit ini adalah kes yang jarang berlaku). 


Seperti biasa, selepas ward round, tengok satu persatu kes yang ada, kami semua masuk semula ke kelas kami, membincangkan kes radang peparu yang si kecil ni tanggung. Dan akhirnya, setelah dibincang, radang peparunya berkemungkinan besar adalah kerana penyakit genetik (Werdnig-Hoffmann syndrome) yang ditanggungnya, menyebabkan semua ototnya lemah, termasuk otot pernafasannya, yang meninggikan kebarangkalian bayi ini menghidap radang peparu secara berulang.


Setelah bayi itu kembali semula ke wadnya, salah seorang rakan saya bertanya, apakah prognosis (jangka hayat atau tahap kesihatan) bayi ini pada masa akan datang. Prof hanya sekadar memperlahankan suara, dan kata, paling2 lama pun, dengan perhatian penuh ibu bapa bayi itu, dalam 2 tahun. Kalau tidak, mungkin lagi awal daripada itu.


Kami semua terkedu. Apakah perasaan si ibu, perasaan ahli keluarganya, perasaan doktor yang bertanggungjawab menyampaikan hal ni, perasaan bayi itu??? 


Bukan senang, untuk menyampaikan perkara sebegini, nak pula bayi ini adalah permata hati yang pertama. Kami dapat lihat betapa sayang dan penuh kasih si ibu menjaga anaknya, tidak seperti ibu2 yang lain. Moga ALLAH memberikan kemudahan kepada keluarga ini, dan moga bayi kecil itu tabah menghadapi dugaan kesakitannya (meskipun bayi ini tidak memahami apa2).


Banyak lagi kanak2 lain yang senasib dengan bayi itu, cuma bukan penyakit yang sama. 


Ada seorang bayi Down syndrome, yang dibawa masuk ke kelas kami, untuk kami semua lihat general features pada wajahnya. Dalam masa yang sama, noda limfa nya membesar. Rupanya, bayi ini menghidap Leukemia (cancer sel darah putih). Tapi, bayi ni, memberi kenangan yang paling manis kepada saya. Mula2 masa Prof cek dia, dia menangis. Kemudian, saya cuba agah2 dengan bayi ni sementara doktor cakap dengan ibunya. Agah2, bayi ni cuba ajuk balik agahan saya. Kami semua, waaaa, excited. Kemudian saya agah lagi, petik2 jari, dan yang paling saya tak boleh lupa sampai ke sekarang, SENYUMAN yang SANGAT MANIS . Sedih juga apabila mengenangkan, keadaan dirinya pada masa akan datang, dengan rawatan yang kadang2 agak menyakitkan bagi mereka.


Untuk merawat mereka yang bergelar kanak2, memang akan timbul rasa belas apabila terdengar tangisan sakit mereka. Namun, itu semua, perlu dihadapi, kalau tidak sekarang, masa akan datang nanti InsyaALLAH. Hati kena kuat, dan tabah. 


Setakat ini sahaja dahulu sedikit coretan dan pengalaman yang ingin dikongsi. Penerangan tentang penyakit2 yang disebut di sini akan diulas dalam entri2 akan datang InsyaALLAH, jika diberi kesempatan waktu. 


p/s - Posting Paediatric akan habis hari Selasa ni (T_T) . InsyaALLAH akan sambung posting ke Tropical Medicine Department pula. Doakan kami semua ;)


p/s 2 - Selamat menghadapi imtihan buat juniors dan juga seniors. Rabbuna yusahhil dan All the Best ;)


p/s 3 - Genetics, is always a mystery, and only HE knows the answer for what HE gives to HIS creations in this world.

0 tapak kaki: